Tuesday, January 15, 2008

Goeiemoggel goed?

Via IN10 kwam ik bij de column van Alfred Levi over de Goeiemoggel commercial, waarin hij groots de vraag stelt "Wat heeft KPN hier aan?". Tja, wat heeft KPN hier aan. Goeie vraag! De reden van het stellen van deze vraag is dat KPN voor het merendeel nog toestellen verkoopt waarbij het verkeerd intoetsen aan de orde van de dag blijft. Terechte vraag dus, 'wat heeft KPN hier aan?'. Dit is overigens een andere vraag dan 'Is de commercial goed?'. Ok dan, antwoord op deze twee vragen:

1. Is de commercial 'goeiemoggel' goed?
Volmondig ja! Voor de mensen die niet weten hoe het werkt in de reclame, even kort het proces. Klant (KPN) heeft probleem/vraag en komt hiermee in de vorm van een briefing bij een reclamebureau. Ik heb de briefing niet gezien, maar ik kan me zo voorstellen dat de kern luidde "Hoe brengen we over naar de zakelijke markt dat je met KPN nu makkelijk mobiel kan e-mailen door BIJVOORBEELD een makkelijk toetsenbord". Nogmaals, ik kan er iets naast zitten, maar het zal niet veel zijn. Het woordje 'bijvoorbeeld' in de vraag doet veel. Het bureau (N=5) komt vervolgens met de geniale ingeving om te focussen op dat ene element, een makkelijk toetsenbord! Er zullen namelijk ongetwijfeld meerdere elementen zijn die het makkelijker maakt om mobiel te e-mailen met KPN, maar het bureau kiest ervoor te focussen op 1 element. Goede keuze, want je kan niet teveel vertellen in een commercial. Focus op 1 ding en leg in je andere communicatiemiddelen (instore of online) uit wat je nog meer te vertellen hebt. Fantastische vondst, geweldig script, goede productie, meesterlijke casting, heldere boodschap...kortom, voor 100% voldaan aan de briefing. Dan nu vraag 2:

2. Wat heeft KPN hier aan?
Geen idee! We zouden het ze moeten vragen, maar ik neem aan dat de marketingexperts aldaar niet zomaar met deze vraag bij het bureau aankloppen. Ze zullen wellicht onderzocht hebben dat de zakelijke markt (net als de consumentenmarkt) gewoon over te halen is met mobieltjes. Dus middels handige mobieltjes willen ze de zakelijke markt veroveren. Ik WEET dit niet, maar ik kan het me zo voorstellen. Wat heeft KPN hier nog meer aan? Los van het feit dat dit hun imago enigszins zal oppoetsen kan ik me ook voorstellen dat ondernemers 'mobiel internet' gaan associeren met KPN. En dat KPN voor het merendeel 'onhandige' telefoontjes heeft vind ik niet relevant. KPN wil dat ondernemers naar HUN toe komt als ze mobiel internet willen met een makkelijk toetsenbord en KPN zal deze ondernemers dan netjes het juiste toestel voorschotelen. KPN weet namelijk ook dat er ondernemers zijn die liever een klein en fancy toestel willen i.p.v. zo'n log ding en die heeft KPN dan ook gewoon in de aanbieding.

Ik ben het dus niet helemaal eens met Levi. Wat ik me WEL afvraag is of de grap de boodschap en afzender niet overstijgt. Men heeft het over de Goeiemoggel commercial op straat en niet over de KPN-commercial. Een probleempje, maar in mijn ogen niet te voorkomen. Er is geen enkel bureau wat een succes als dit kan voorzien of garanderen. Geloof me, N=5 had dit succes vooraf nooit maar dan ook NOOIT verwacht.

De column van Alfred Levi is HIER te lezen.

En voor grotbewoners die de commercial niet kennen:

No comments: