Gisterenavond kreeg ik een SMS-je van mijn zus. Vaak betekent dit dat er iets op TV is wat ik moet zien. Jawel, op NED2 is Holland Doc bezig, 'De kijk van Kessels'. Een prachtige docu waarin Erik Kessels centraal staat. Erik Kessels is mede oprichter van het reclamebureau KesselsKramer. Kessels is een oorspronkelijke creatief. Iemand die creatief vanuit zichzelf is. Niet gemaakt. Niet gespeeld. Een vakidioot die 's ochtends vroeg naar gure markten gaat om daar fotoalbums van wildvreemde mensen op te kopen. In ieder album zit een verhaal verborgen en Kessels wil dat verhaal achterhalen. Schitterend hoe hij een verzameling maakt van beelden uit pornofilms. Beelden waarop de acteurs gewoon nog in kleding staan, vlak voor 'de daad'. Dit levert een verzameling curieuze beelden op die Kessels vereeuwigt in een magazine. En als het magazine er eenmaal is? Dan is Kessels er alweer helemaal klaar mee.
En dan ben je succesvol als reclameman. Je bureau wordt praktisch voor iedere pitch uitgenodigd. Iedereen wil met je werken. Kessels is dan niet te groot om een opdracht voor de gemeente Lopik aan te nemen. Een kunstwerk voor op een rotonde, luidt de opdracht. Kessels nodigt een twintigtal ondernemers uit de gemeente Lopik uit en laat ze meedenken. Hij neemt de tijd en heeft het geduld om opmerkingen aan te horen als:
'Ja, ik wil graag dat het kunstwerk herkenbaar is. Bijvoorbeeld een Polstokhoogspringer ofzo...ik zeg maar wat...'
Sterker nog, Kessels geniet van dit soort bijeenkomsten. Een prachtige man. Een geweldige creatief. Ik vind dat we Kessels niet mogen bestempelen als 'reclameman'. Dat is bijna denigrerend...
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment