Hij is Grafisch Ontwerper en oprichter van het zeer gewaardeerde bureau Studio Dumbar. Ik heb in mijn Talpa periode gewerkt met Studio Dumbar. Samen met Tom Dorresteijn (ook voorzitter BNO) is de identiteit van Moviq neergezet, maar dit volledig terzijde. In de adformatie staat een interview met Gert Dumbar. Hij doet daar een aantal rake en mooie uitspraken. Even een klein overzichtje.
'Marketing is een dom vak. Wat cijfertjes uit een laatje trekken en pijltjes op een sheetje kladden, met als doel meer producten te verkopen. Ongeacht of dit goed of slechte producten zijn.'
'Branding is een modewoord. Ik noem het gewoon een goed ontwerp maken voor een merk.'
'Marketinggericht design is geen Grafisch Ontwerp. Dat komt louter neer op mooimakerij. Wat de markt wil is per definitie slecht als het over smaak gaat'
Ik houd wel van dit soort harde en rake uitspraken. Dat wil echter nog niet zeggen dat ik me erin kan vinden. Vooral de laatste uitspraak is natuurlijk een gevaarlijke. Gert Dumbar houdt niet van marketinggericht design. Nu kan meneer Dumbar dat natuurlijk wel roepen, maar design is en blijft onderdeel van merkidentiteit. En merken hebben/willen een identiteit om een bepaald imago te hebben bij de consument. En dit doen merken met maar 1 reden: verkopen! Daar heeft Gert Dumbar jarenlang gezellig aan meegedaan. Of het nu voor de ANWB was (wij willen meer leden!) of het Rijksmuseum (wij willen meer bezoekers!). En nu dus mijn rake uitspraak:
'Gert Dumbar heeft zich jarenlang keihard schuldig gemaakt aan simpele mooimakerij!'
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment