De kilometerheffing is weer volop in het nieuws. De ANWB houdt online een enquete onder leden en niet-leden. Ik heb net even naar de enquete gekeken. Deze is misleidend en zal uiteindelijk niet leiden tot een eenduidig advies. Het wordt weer zo'n polderadviesje. Daar heb je niks aan. Ik ben voorstander van een referendum. Alle feiten op een rijtje zetten en gewoon een simpel 'JA' of 'NEE' vragen aan het volk. Ik ben tegenstander van de kilometerheffing, maar begrijp heus wel dat belasten naar gebruik eerlijker klinkt. Echter is de kilometerheffing zoals gepresenteerd gewoonweg niet de oplossing. Drie redenen:
Techniek
De ANWB heeft met de enquete website maar weer eens bewezen waarom dit niet kan. De website knalde er gelijk uit, omdat er teveel bezoek was. Wat denk je dat er gaat gebeuren als je 8 miljoen (!!!) auto's gaat uitrusten met een kastje en deze CONTINU gaat volgen en registreren? Dit is een technisch wonder en wij Nederlanders staan nu eenmaal niet bekend om technische wonderen. De Noord-Zuid lijn is een actueel 'klein' voorbeeldje.
Kosten
Nederland kan niet begroten. Dat kunnen wij gewoon niet. De Betuwelijn werd begroot op 2.1 miljard EUR en kostte uiteindelijk 4.7 miljard. Dat is meer dan het dubbele! De Noord-Zuid lijn in Amsterdam kost nu al het dubbele dan begroot en het boren moet nog beginnen. De kilometerheffing wordt nu begroot op 3.6 miljard EUR (!!!). De geschiedenis leert dat dit minimaal 7 miljard gaat worden. En dat is veel geld voor een 'gedoemd te mislukken' project.
Privacy
Een systeem dat continu registreert waar je rijdt? Uhm, nou nee liever niet.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment